to běžití (básnění životné) 

30.12.2021

motto:

Člověk žitím putuje jak přelud, hluku nadělá ten vánek pouhý (...). Byl jsem zticha, mlčel jsem jak němý, ale nic se nezlepšilo, má bolest se rozjitřila. Srdce pálilo mě v hrudi, v zneklidněné mysli mi plál oheň. Promluvil jsem svým jazykem takto : (...)

úryvek veršů z Žalmu 39


18

chtěl jsem vidět vše

jezdil jsem po světě

plul jsem po mořích

létal jsem v oblacích

a přece


sednu si doma na stráni

odložím brýle

a jsem ve světě, který je mi tak blízký a přeci tak vzdálený

žasnu:

tohle je tajemství, které nikdy nepochopím

kam ten svět zmizí, když mám brýle na očích?


23

miluji hudbu

ale ne hudbu pro uši

ty nepláčou ani se neradují

to dokážeme jen srdcem


58

až ti jednou bude zle

až na tebe celý svět dolehne

a bude tě drtit jak olivu pro olej

až ti zčerná bílá obloha

a přestane vonět les

až ti nezazvoní hlas

a voda nezchladí tvůj žár

až celý svět bude k tobě bez ohledu...

pak vyjdi na kopec

přejeď prstem po vrcholcích hor

rozesetých v krajině jak hrbolky lásky

chutnej jejich jména ondřejník, kněhyně, radhošť, javorník...

a pak to přijde:

ty hory samy pohladí tě ohledem


až budeš zlý

až celý svět budeš dusit svou nenávistí

až pro sílu tvého hnusu bude praskat obloha

až budeš v lesích kácet hlava nehlava bez ohledu na třísky

až ti zhrubne od samého křiku hlas

až k celému světu budeš v hranách trčet bez ohledu...

pak vyjdi na kopec

přejeď prstem po vrcholcích hor

rozesetých v krajině jak hrbolky lásky

chutnej jejich jména kyčera, malchor, ostrá, lysá, smrk...

a pak to přijde:

ty hory samy ohladí tě pohledem


60

chtěl jsem ještě o konci:

přemýšlím

kdy moje verše dojdou konce?

zastaví se, až vyhasne láska?

nebo mě budou provázet, až do konce života?

a pak jich tedy budou tisíce?

nebo je píšu tímto tempem prostě proto, že konec je blízko?

nevím...

v pondělí zemřela mi kamarádka

bylo jí 38 let

ne každé pondělí je šťastné

ne všechny verše mají otevřenou budoucnost


96

...já vím, některé verše mají nevyhnutelnou pointu:

kamarádíček, saunička, pivíčko, rumíček

noční procházeček, chmureček...


čas bezalkoholový se blíží

neb není dobrým palivem

kde vzletem je pád

natož aby hasil

hořící


124

chtěl bych se vrátit

vrátit k svému někdejšímu štěstí

vím, možná bylo jen hrané

ale když nevěřil jsem sobě

věřil jsem aspoň jemu


odešel jsem a ztratil hodně

jen ta víra, ta mi zůstala

tak teď věřím víc sobě

ale zas štěstí nevidět...


167

dnes k ránu sen:

o pouti stánek s balónky

jedním jsi ty, vlaješ na šňůrce

kupuju si tě, vyfouknu

skládám v malý čtvereček

pak otevřu dvířka v hrudi

a za nimi srdce s klíčkem

otočím, otevře se víčko

vkládám složený balónek

pak jej zamknu

klíček dám na jazyk

a zatímco se rozpouští

zabouchnu dvířka hrudi

a kráčím dál...


176

mezi životem a smrtí

možná volíme častěji

než se zdá:

vždyť životní zlom plný bolesti

může být životodárnější než vypadá

a harmonie vykoupená přetvářkou

zas smrtonosná jako jed...

nejstrašnější ovšem je

že nevíme, co je kdy čím

alespoň tedy ne hned

a marné je pozdější prozření

na nějž osud vrhá svůj stín...


179

"promiňte, tohle už je sedmé nebe?"

"nikoli, teprve předpeklí

ještě vás čeká peklo a teprve pak

pokud přežijete

začnete pomalounku stoupat"

"ach tak, nevěděl jsem, že je to tak složité"

"kdepak, jako turista byste tam byl hned,

ale hledáte-li domov, musíte přes očistec

bolavé duše tam nechtějí..."


183

"tatínku, co znamená slovo milovat?"

"nic, je to jen slovo:

když potkáme něco nebo někoho

co máme hodně rádi

řekneme prostě:

tohle miluju"

"ale tohle přece není nic"

"kdepak, je

milovat je totiž zajímavé až tehdy

když je to sloveso"

"a co tedy znamená sloveso milovat?"

"všechno:

ať spíš či bdíš

pracuješ nebo odpočíváš

je ti dobře nebo zle

jsi v tichu nebo hluku...

miluješ

a to je vše"


188

sem zadejte hledaný výraz:

sem zadaný

hledám svůj výraz


sem s výrazem hledaných

výraz sem zadal

hledám výraz

svého hledání


zadávám sem

výraz hledání

výrazně hledám

zadávám

tedy sem

hledaným výrazem...


a z hloubi digitálu

jen mučivé nic:

to google

neúprosně

nastavuje zrcadlo


190

myslel jsem:

je nebezpečné

milovat příliš

vydáš se ven

prasklinou kaštaní slupky

lehký vánek pochyb

drtí tě šlápotou vedle


i teď se bojím:

země pod nohama

tečka v hloubi vesmíru

opojný stav beztíže

neznámý směr

návrat mimo plán


napadá mě:

čím výše

tím strmější pád

tak padám beztíží

vesmírnou zdviží

sladká domovina

je jiná planeta

někde tam

na zemi


192

píšu tedy jsem

psancem vlastního života

proběhnout minový polem

uniknout kuželům světla

ostřížím zrakům kulometčíků

neškvařit se na elektrickém plotě

nerozedrat se ostnatým drátem

vyváznout se zdravou kůží

jak bych rád


jenže na mojí kůži

nic nezáleží

jsem vše, o co běží

a co běží, stává se obětí

já pádím vstříc osudu

do časů, v nichž nebudu

stát se musí

co se musí stát

aby život nestál

a pohár hořkosti nevyčpěl


žehráš na osud?

vždyť k tobě štědřejší

než k jiným

včas se vyhneš propasti

včas mlčíš

včas ohneš hlavu

i uhneš ráně

včas pochopíš, že není cesty zpět...


jen to včas si časuje po svém

a ty honíš ručičky

v nekonečném odstupu


197

má bolest

je i tvoje bolest

má radost je

tvou radostí


mé štěstí

je tvým štěstím

i zármutek rovným dílem

dělíme si


a na světě jsme jediní

kdo to ví

byť zdráháme se uvěřit

a už vůbec nevěříme

že by uvěřil kdo jiný


a právě tato hrana

mezi vírou a věděním

nás spojuje i ničí


právě tuto hranu

slýchám, když nevím

jak dál...


202

slyším hukot řeky uvnitř mě

valí se kamsi nevyhnutelně

její proud mě strhává

ač stojím na břehu


neboť hlas zoufalství

vepisuje se mi do tváře

jako řeka do krajiny

která jen nečinně leží

u břehů s vědomím, že

až bude všude řeka

nebude již krajiny...


206

jsme jak mlha

nad řekou za rozbřesku

usly i noční šelmy

ptáci mlčí ještě

čas se zastavil

není noc, není den

v té mlze je všechno a nic

zjeví se na malou chvíli

důkaz čehosi mimo smysly

pak první paprsky

a nic se mění v ještě větší nic


208

když se mi podaří

ze sebe vystoupit

nahlédnu se vně

a nedávám si smysl:


kdo je ten nesmyslný uvnitř?

rozumí si dost?

ví, co činí?

zná se?


a pak se vrátím dovnitř

a jsem to zase jenom já...


209

já, ty a plachetnice

málo pravděpodobná trojice

hledám souvislost

a najdu tři spojnice:

já jsem, když mi vítr fouká

ze strany, kde stojíš ty

a roztáčíš svým srdcem listy

velikého bzučícího brouka

jehož nohy stojí v podpalubí

tam, kde růže chodí spát

a zámky zapadají na druhý západ

aby ráno, až princezny se vzbudí

zapily skvostným vínem krevety

a pak už nic dalšího

jen plachetnice, já a ty


211

proplouvám vesmírem

stálý návrat k dvěma planetám:

minulost a budoucnost

musím volit?

řekneš si:

co bylo, není, jediná cesta je vpřed

ale ve vesmírném prostoru platí jiné zákony

když totiž navštívíš minulost

stane se tvou budoucností a naopak...

který směr je správný?


213

poprvé za historii útěku

chci se dát chytit

ale sám nevím, kde jsem

a zdá se, že mí lovci o mě nestojí

uvíznu-li konečně v síti

bude vůbec moje?


215

píseň je znásilněná báseň

nechce se dávat na potkání

a musí...


taková je i má píseň života


216

vylilo se moře

nevím kam

vylilo se do všech stran


vylilo se moře

zbyla díra

umírá či neumírá?


vylilo se moře

plachetnice na suchu

s hladinou klesli jsme na duchu


kam vylévá se moře

plné slzí?

zmizí?


když vylije se moře

není slané vody

srdce bahno brodí


zapouzdří se na dně moře

bez slzí přežije

moře se nepije


vždyť, když vylije se moře

pro hoře hoře

sucho je, sucho je...


218

vážím si

volby:


získám-li vše

vše ztratím

ztratím-li vše

vše získám

ale můžu-li volit

má vůbec smysl

vážit si volby?


vždyť tam

kde jiná cesta nevede

neptáš se

natož, abys volil


každá cesta

je porážkou té druhé

ale nejhorší porážka je

sama sebe...


219

sedni si

a napiš konečně

pořádnou báseň!


proč se schováváš?

proč prcháš?

proč se jí bojíš?


zklamal jsi mě:

viděl jsem tě

tesat do slov

bez oddechu

běsnit pro básně

básnit bez bázně

bláznivě báSNÍT

probásnit se k bázi

bas básnit

k tepu života

štěpit zuřivě balast

trhat na kusy vatu slov

viděl jsem tě v zápasu

stávat se básníkem...


a zatím?

bojíš se tak

že stáváš se

leda tak

slovníkem


220

na vrchním bidlu

a spodní pryčně

žiju si šťastně

až poživačně

nic mi nechybí

všichni závidí

zažívat to co já

s minimem úsilí

být krásná, slastná

s úsměvem uléhat

s úsměvem budit se

zkrátka být přešťastná

chlupatá opice


jsem tolik šťastná

v domově zamknutá

rodina semknutá

rypákem ryju pole

úroda houstne ve stodole

modré z nebe raší

v té zahrádce naší

a rytmus v těle

všechno to smele

no, jen řekněte:

není to skvělé?!

co může přát si více

v kleci opice?


uznávaná i ctěná

zvaná i chtěná

pro svoje vlohy

nabídky k práci

i pro legraci

nesou ji nohy

a hlava maká

v roli ptáka ohniváka

šťastná je převelice

vaše opice


222

učím se nehledat

stopy v bílé pláni

mého života


učím se nehledat

stopy tvého života

v mé bílé pláni


pod sněhem zapomnění

srdce i rozum ví

že tam jsou

děsí se jara probuzení

až pomalá tání plání

sněhy odnesou


zmrzlý na kost vzývám

mráz velký tak

že zmrazí času ubíhání:

měl-li bych žít bez tvých stop

pak

volím raděj´ život v bílé pláni...


224

možná jsem si jen laťku

nenastavil dost vysoko?

nejprve jsem chtěl

uživit rodinu

pak být

dost dobrý pro tebe

a taky dokázat

nic nedokazovat

a teď?

aspoň umřít se ctí...

je to už dost vysoko?


225

hledím na sebe skrze bílý papír

ve světě špatných zpráv

obklopen chmury země a vemě

jediné, k čemu se upínám

jsi ty, bílé prázdno


s každým dalším veršem

zrodí se mi stéblo

z nějž stavím plachetnici

co jednou odnese mě

daleko do zemězapomnění

ale moře žalu je hluboké

stébel málo, cesta daleká...


můj obraz je odrazem pustiny

bílá kaše, do níž sypu

trochu černých slov

aby aspoň zhoustla

když už nemizí


pozřít nelze - je jí moc

přeplout nelze - stébel málo

leda počkat, až vychladne


tak útrpně kladu

slovo za slovo

a vidím sama sebe

skrze bílý papír

co zbývá...


228

když jsem stavěl dům

má mysl planula

za stavbou

to ona plnila každičký kousek mě:

ve dne v noci

stával jsem se jí

a ona mnou...


teď, když stavím vlastní život

čímpak asi planu?


230

"tatínku, namaluj mi samotu"

...

"to je nádraží?"

"neumím samotu, princezničko

vždycky změní se mi v čekání..."


232

nejkrásnější koleda?


otevřu dveře, hle, marie, za ní ježíšek

líbá je josef, svléká si kožíšek


a z těch dvou polibků kometa vznese se

chvost štěstím zazáří, oblohy dotkne se


odtud pak do stáje vločky se snesou

barvu nebe mají, zprávu mi nesou:


koleda z lásky betlém ti udělá

jen uspi marii a máš i anděla...


233

děkuju ti za tvůj pohled

děkuju ti za tvůj dech

děkuju ti za tvůj dotek

děkuju ti za příběh


o dvou duších kdesi ve tmě dneška

na promrzlém nástupišti

šťastných ve svém trápení

čekajících na courák, co mešká

jehož světlo neblíží se

jen v dálce slyšet troubení


děkuju ti za tvůj pohled

děkuju ti za tvůj dech

děkuju ti za tvůj dotek

děkuju ti za příběh


přijede či nepřijede, copak na tom záleží?

není pohyb tam či zpět

v kus ledu svět změnil mráz

a za časů, v nichž ani čas už neběží

naše duše tím čekáním

získávají sílu, naději a čas


a tak:

děkuju ti za tvůj pohled

děkuju ti za tvůj dech

děkuju ti za tvůj dotek

děkuju ti za příběh...

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky